Za nami owocne spotkanie e-Forum Future Packaging – TRENDY I INNOWACJE, które odbyło się 24-25 marca 2021. Spotkanie, w którym uczestniczyło ponad 60 Osób, dotyczyło trendów i innowacji w projektowaniu i produkcji opakowań.
Zmiany oraz wdrażane proekologiczne nowości wynikają zarówno z nowych legislacji, jak i zmieniających się oczekiwań coraz bardziej świadomych konsumentów. Ekotransformacja dzieje się na naszych oczach – ale czy te przemiany są już rzeczywiste, jakie bariery należy pokonać, kto już wykonał pierwsze kroki?
W ostatnim czasie trendy powstają nie tylko ze świadomości ekologicznej, ale są również efektem zmian po-covidowych. Jednym z nich jest maksymalizacja zabezpieczenia produktów, innym zmniejszenie ilości produktów „próbek” (w branży beauty), co ciekawe, również tworzenie opakowania, które zmienia kolor w zależności od tego, ile osób go dotykało.
Jakie będzie opakowanie przyszłości? Co już teraz trzeba przewidzieć? Co będzie opłacalne, a co nie? Na te pytania odpowiadali nasi prelegenci-pasjonaci opakowań.
Rozmawialiśmy o wyzwaniach branżowych w zakresie innowacji materiałowych i projektowych, zrównoważonego rozwoju, optymalizacji kosztów opakowań w całym cyklu życia. Dyskusja, pytania, ciekawe uwagi różnych stron „barykady” – fleksografia czy offset i dlaczego. Jak być bardziej EKO…ale czy na pewno to, co wydaje się EKO, takie rzeczywiście jest?
Jeden z naszych Prelegentów – p. Andrzej Kornacki z Futamura UK LTD – podzielił się na koniec refleksją: „Z przebiegu webinarium wynika, że potwierdza się powtarzana wielokrotnie myśl – potrzebna jest pilnie szeroka edukacja, edukacja, edukacja. Jesteśmy w takim momencie, że przeprojektowywać musimy nie tylko opakowania, ale również swój sposób myślenia o opakowaniach i ich prezentowania.
Spotykamy się tutaj w gronie producentów i użytkowników tworzyw sztucznych. Nikt inny lepiej jak my nie będzie rozumiał, że plastików z opakowalnictwa nie można wyeliminować. One muszą pozostać. Ale chodzi o to, aby pozostały „w systemie” i nie trafiały do środowiska (łącznie z wysypiskami). Musimy lepiej nimi gospodarować i bronić ich rozumnie. Tłumacząc, powinniśmy używać argumentów, pokazywać co z nimi dalej chcemy zrobić i jakie mamy inne drogi wyjścia. Przeprojektowując je, tak długo „walczyć”, aż będą nadawały się do recyklingu, głównie mechanicznego (regranulacji). Ale musimy mieć też świadomość, że są granice możliwości. Opakowanie musi odpowiednio chronić produkt. Nie da się kawy czy plasterkowanej wędliny o dłuższym czasie przechowywania zapakować w monomateriał. Musi być triplex czy duplex. I kiedy tworzywa sztuczne produkowane z ropy „nie dadzą rady” w sukurs przychodzą opakowania kompostowalne. Mogą też być wielowarstwowe, złożone z różnych folii, o różnych właściwościach, ale mających jedną wspólną cechę – możliwość recyklingu organicznego, czyli kompostowania. Zamienią się w brązowy proszek (kompost) po kilku tygodniach (nie latach, tygodniach). Zatem materiały kompostowalne to nie konkurencja z plastikami. To uzupełnienie sposobów utylizacji odpadów opakowaniowych – tak długo jak się da regranulacja, gdy się nie da kompostowanie. Gdy w swojej wewnętrznej „polityce” uwzględnimy możliwość takiego alternatywnego projektowania opakowań, szybciej osiągniemy cel „zero waste”.
Może pogląd jest nieco kontrowersyjny i może wywołać dyskusję. Ale o to chodzi. Spierajmy się na argumenty, pokazujmy trudności, ale jednocześnie szukajmy ich rozwiązań. One już są. Musimy się z nimi oswoić i do nich przekonać. W takiej dyskusji coś się rodzi i lepiej to zapamiętujemy.”
Dziękujemy za udział w spotkaniu i dyskusjach. Dostaliśmy wiele miłych słów i sugestii na przyszłość. Jesteśmy również – jak nasi Goście – zainspirowani. Chętnie wrócimy do innych tematów kierowanych do pasjonatów opakowań.